Årssummering 2015

Jag gör som jag brukar och summerar härmed året 2015 med de gamla goda rubrikerna, det blir lite blandade bilder från både digital- och systemkameran och från mobilen.
 

Årets bästa

I fjol var det att jag bara hade ett år kvar till min examen, men det är ju lite fuskigt. Nu borde jag verkligen kunna använda det som årets bästa. Om någon vecka är alla kurser inrapporterade och den 10 januari hålls vår examensceremoni. Men jag måste ju välja någonting annat som årets bästa.. hmm..

Om jag skriver: att jag bokade mina flygbiljetter, då får jag ändå blogga om resan i nästa årssummering va?

Årets fest

Är helt klart min älskade vän Fridas 30årskalas i kombination med examensfirande och inflyttningsfest. Partyt var i Skåne i hennes och hennes sambos fina hus. Jag njöt i stora drag av att få hänga med Frida, mysa runt i Skåne och träffa alla gamla Skåne-kompisar.
Bilden på en ros i Fridas och Garys trädgård och en mobilselfie får symbolisera helgen.

 

Andra festligheter som måste nämnas om 2015 är sommarens partajande så där generellt. Jag jobbade dubbelt och gick på aw, rockade på Rockoff (hehe) och drack bubbel på Indigo. En riktigt rolig sommar med framför allt kära kollegor på mitt restaurangjobb.
 
Drinkar på Indigo
 
 Middag och sangriakanna på Nauticals altan
 
Johnossi på Rockoff
 
 Och middagsskagen på Indigo.
 
 Årets vän

Blir ett helt gäng faktiskt. Jag har lärt känna de mest fantastiska vänner under min tid på lärarprogrammet, vi har blivit ett litet, brokigt men underbart gäng. Tjejerna har fantastiska kvaliteter och alla har sina specialområden. Det är roligt, givande och avslappnat när vi umgås. Jag hoppas att vi kan hålla vänskapen aktiv även efter att vår utbildning nu är klar.

Vi har gått i skolan tillsammans (på skittöntiga föreläsare som denna... alla håller inte med mg där :P )
 
Vi har lagat mat tillsammans, här sushi
 
 Vi har klätt ut oss och firat högtider tillsammans.
 
 och vi har ätit turkisk frukost tillsammans.

Årets mest saknade

Saknaden av Erica som flyttat till Australien har kommit och gått under året. Tuffa stunder för mig personligen har gjort saknaden av henne större. Men frånvaron har också normaliserats som det ju brukar bli.
 
Jag har också saknat alla som jag nu på ett sätt mister i samband med uppbrottet: den tidigare stora extra familj med småkottar och underbara människor som jag naturligt inte träffar på samma sätt nu. Men också en saknad över en tillvaro med båtliv och anknytning till finska fastlandet.
 
Vill man vara lite mer filosofisk kan man väl säga att jag har saknat mig själv och en stabil tillvaro i år. Uppbrottet i februari har påverkat mig hela året, och så klart även fortfarande. Jag har saknat min egen stabilitet i psyket, att i grunden faktiskt vara glad och inte som i år känna mig så fruktansvärt ensam och övergiven. Jag ser fram emot nästa år, med att äntligen ha en examen som gör att jag kan söka ett jobb och skaffa mig lite stabilitet i tillvaron. Att åka iväg på en resa, bara på mina egna premisser: vart vill jag åka och vad vill jag göra?
 

Årets dryck

Årets dryck skulle absolut kunna vara vinet nedanför. Det säljs på båten jag har åkt av och an, både i flaska och ett tag på låda. Det är sjukt billigt och jäkligt gott! Rekommenderas varmt!

 

 

Årets krog/restaurang/kafé

Med risk för att låta tjatig så får Indigo vara 2015 års restaurang. Inte nog med att jag jobbat här under hela året, under sommaren kändes det knappt som att jag var någon annanstans (trots att jag ju faktiskt var heltid på ett helt annat ställe). Men varför skulle jag vilja vara någon annanstans? Uteserveringen blev i somras verkligen skitmysig, maten är god, personalen är guld ;) och bubblet välkylt.

Årets trädgårds-/blomhändelse

I våras var jag med min moster till Stockholm trädgård, en mässa. Vi tassade omkring bland montrarna, lyssnade på något föredag och shoppade lite trädgårdgrejer. Mysigt!
 
 (lite skumt fokus i bilden, oh well)
 
En annan bra trädgårdshändelse var när jag en ledig eftermiddag/kväll smög runt i grannens trädgård (det vill säga hos släkten som bor tvärs över från min farfar, där jag bodde i somras). Familjen har en otrolig trädgård på liten yta, och jag tog med mig systemkameran till andra sidan staketet. Insåg nu att jag inte bloggat om detta, så håll ut, det kommer ett inlägg! :D
Här ett litet smakprov:
 
 Årets mest bortkastade pengar

Kanske egentligen blir fel rubrik men både i våras och nu i höstas har jag varit tvungen att betala rätt mycket (för att vara student iaf.) för pendlarkort under mina praktikperioder. Praktiken har såklart inte varit bortkastad, jag har verkligen trivts och lärt mig mycket, men hur praktikplatserna organiseras och reseersättningen betalats ut känns verkligen surt. Jag har kursare som kunnat cykla till sina praktikplatser och därmed inte betalat ett öre, medan jag (och flera andra) haft långa dagar och dyra månadskort. Inte okej.

Årets mest välspenderade pengar

I klädväg är det framför allt två köp, båda gjordes på samma dag. Jag och Inger var på kombinerad shoppingtur och trip till Uppsala. Redan på morgonen hittade jag en superfin parkas-jacka i båtens outlet. Jackan är mörkblå, har luva och dragsko i midjan. En riktig hit! Jag har använt den hela sommaren och ända in i december.
 
 Hittade ingen bild på jackan där den syns riktigt bra i helfigur, fast jag tycker att jag har tagit en sån bild. Jag hade nämligen den blåa jackan och ett par precis lika blåa chinos på mig rätt ofta i somras.. hmm.
 
Inne på Grand Hotells toa :D efter en uuuunderbar afternoon tea.
 
Det andra jag köpte då det var min jerseykavaj, den hade jag på mig på jobb halva sommaren och har haft den flera gånger i höst. Jag känner mig uppklädd, jobbklädd och samtidigt inte för seriös. Nu på mellandagsrean köpte jag mig en mossgrön långsladdrig kavaj (svårförklarat känner jag), tror roliga kavajer kan bli min nya jobblook.

 

Den här, tror jag, köpte jag nu på rean. Fast i grönt då.


Årets känsla

Odefinierbart.. men kanske rotlöshet blandat med sorg. Och hoptussat med glädje när jag umgåtts med vänner och familj samt tänkt på vad nästa år innehåller. Fast nu på slutet är det faktiskt mest hoppfullhet!

Årets resa

2015 var jag väl egentligen bara iväg på en resa, den gjorde jag och mamma i februari till Jordanien och kuststaden Aqaba. Vacker miljö, trevligt sällskap, lite sol på ens vinterglåmiga hud och lyxigt hotell.



Gott nytt år!

Jag peppar nu som tusan för Resan med stort R. 2:a februari flyger jag (tillsammans med två killkompisar) till Sydney. Sen väntar roadtrip i 11 dagar och sedan en vecka med Sydney som bas. Sen är det ovisst. Stannar i Australien till den 29 mars och åker sen till Bali i 10 dagar för att slutligen landa i Seoul, Sydkorea den 11 april.

Innan dess ska jag riva av lite jobb, ett 29årskalas, en flytt från Uppsala, en examensgasque, en examensceremoni och en mottagning hos mina päron. Wihu!

Årssummeringar | |
Upp