Den stora pysselhelgen

Det blir mycket Pålsböle här på bloggen just nu, men det är för att jag hänger så mycket där på helgerna och gör roliga saker. Förhoppningsvis ska det bli lite mer från Uppsala framöver också!
 

Pappa fick reda på att han har lite bekymmer med hjärtat för ett tag sedan, och har sedan dess "bytt livsstil". Okej, kanske en sanning med modifikation. Men han har iaf börjat röra på sig lite mer. Så vi gick alla tre ut på promenad sist, till naturreservatet Prästgårdsnäset. Så fint där nu med vitsippshavet.

Nå förr helgen jag åkte hem ägnade jag mig mest åt spännande pysselprojekt. Jag har haft ett uppdämt pysselbehov som nu stillades med tre olika pysselprojekt. Allt ihop drogs igång genom att jag möttes i hallen när jag kom hem av en kasse med LP-skivor som skulle till seconhand. Jag har länge varit sugen på att prova göra skålar av dem, så jag gav mig på det som pyssel numero uno.
 
Väldigt suddiga bilder, men over all ett lyckat projekt. Inte svårt alls. Ugnen på 100grader, skivan in i ugnen ovanpå en ugnsfast-någonting: jag tog en långsmal glasburk. När kanterna börjar mjukna så kan man öppna luckan och forma lite efter eget önskemål. Det mesta gör skivan faktiskt själv.

Kul och enkelt projekt. Nu kvarstår dock att plugga igen hålet i mitten och spraya med typ lack så att inte etiketten blir flottig om man har typ chips i skålen.

 
 

Emellan pysselvarven plockade jag in en vårängsbukett.


Nästa projekt hade jag påbörjat tidigare genom att köpa pinnar/ställning på STHLM Trädgård, och tallrikar på loppis. Nu skulle här borras och monteras kakfat, eller som jag tänker; smyckesförvaring.



 
Tejpa en mitt, och borra. Inte så knepigt.. Men att få den i mitten - pust! Jag kan inte använda det där fatet, för det blir så tydligt att hålet inte är på mitten. På tallrikarna med blommor syns det inte lika tydligt om hålet är off.


Pysselsatsen med: ställning och mittenmall


Lite olika fat

 
 
Tada! Blir himla piffigt. Dock ska jag byta bottenfatet, tycker inte färgerna går ihop riktigt. Men det är kul att vara igång. Nu får man kolla loppisar på fina fat som skulle kunna passa.
 

Jag tänker att det blir perfekt med fat som har hål i dekoren, för då kan jag hänga alla mina örhängen med krokar på kanten och sedan lägga armand och annat inne på faten.


Bytte toppfat och testade.


Pappa och jag pausade med hockey VM, rosé för min del och chips och dipp för oss båda. Pappa hejade på Sverige, eftersom han INTE hejade på Ryssland.. Jag väntade mest på att Finland-Tjeckien skulle börja.

Nå, det var pyssel det här inlägget skulle handla om. Så vidare till det sista pysslet!
I min jakt på fler fina tallrikar var jag in via en Emmausbutik och hittade inga tallrikar, men däremot en massa fina små spetsar. Och vips var jag inspirerad till pyssel numero tres; stärkta spetsskålar.


How to: sätt plastfilm på valfri passlig skål, lägg din spets över och pensla på lim (jag blandade ut limmet med lite vatten). Låt stelna. Klart! Så roligt pyssel och så otroligt fint resultat (som jag faktiskt inte har bild på än..).



 
På min loppisrunda hittade jag något som inte alls hade med mina pyssel att göra, utan mer med min fascination för dukning och vackra saker - världens sötaste servettringar.



 
 
De här bilderna får avsluta pysselinlägget.
Fridens!
DIY, Inredning, Pyssel, Återbruk | DIY, Pyssel, Återbruk | |
Upp