Plättkalas

Nå, kalas var väl att ta i.. I går kom jag på att jag hade en massa mjölk hemma som jag inte skulle göra mig av med och tänkte att jag skulle steka plättar - alla ingredienser fanns ju. Tror faktiskt inte jag har stekt plättar till bara mig innan..
 
Nå, körde helt vanlig smet 3 ägg, 3 dl mjölk och 6 dl mjöl + lite salt och smör till stekning.
Övade på kastandet, gick ypperligt med alla utom en som jag fick vikt i pannan.
Men gud vad många det blir, är så van att det iaf är är två som ska äta.. Nu har jag plättar resten av veckan..
Nästa gång blir det halvt recept!
 


Så god den ser ut! :)





Var inte så förberedd när det kommer till vad jag skulle ha på plättarna, så det blev lite experiment. Hittade plommonsylt/marmelad, sirap och philadelphia (ja å så strösocker)...



Den riktigt första tog jag i farten med strösocker, kan ju vara det godaste ändå..
Första vid bordet blev med plommonsylten, gott men lite väl sött. Säkert toppen om man hade haft grädde till.



Tror inte jag kan äta plättar på annat sätt än att rulla och skära skivor?..

 
Sedan följde den lite mer avantgardistiska toppingen: philadelphiaost och sylt. Kanske ingen personlig favorit..
Jag avslutade med den andra halvan med sirap - alltid gott.
 
Egentligen drömmer jag om banan och nutella, men orkade inte gå och handla. Nästa gång blir det banne mig banan och nutella... Slurp!
 
Kan vara ett av mina favorit matminnen, när jag och min vän Erica var i Paris och ute och åt. Vi avslutade middagen med dessert, och båda ville ha creps med banan och nutella (eller jag hade iaf banan och nutella i min, inser nu att jag inte minns om Erica hade samma eller något annat i sina creps). Kyparen tittade frågande på oss om vi verkligen ville ha två stycken? Javisst sa vi, lite oroliga över vad vi nu faktiskt beställde. Fortfarande väldigt tvekande tog han iaf vår beställning. En stund senare dyker vår dessert upp. Var sin tallrik med två creps. Vi hade vid det laget hunnit bli klart nervösa över vad som skulle komma in.. Det visade sig alltså inte vara någon gigantisk portion, eller konstig rätt. Vi fattade ingenting och åt gladeligen upp våra creps. Som dessutom var så sjukt goda!
 
Så här i efterhand kan man ju misstänka att han tyckte att vi nog ätit tillräckligt, varsin middag först och att vi skulle ha delat på desserten. Bah, vem delar sin dessert?!
Mat | |
Upp