Semivegetarian

Jag har bestämt mig för att börja äta mer vegetariskt. Kanske inte kalla mig för vegetarian men typ. Jag ska förklara.

Nu under hösten har jag konstaterat att jag äter rätt mycket vegetariskt när jag bor själv och lagar min egen mat. Jag gillar vego mat helt enkelt. Efter att jag insåg detta konstaterade jag att ta steget till att bara äta vegetariskt inte är så långt. Dessutom gillar jag faktiskt inte att äta djur. Inte så att jag är emot själva dödandet och ätandet, jag har inte sådana känslor för djur. Min moral är trots allt att jag tycker om djur och jag vill inte att de lider, och jag vill verkligen inte stöda en bransch som gör så att djur lider. Det är alltså skillnad på kött och kött. Det finns ingenting i mig som egentligen kan rättfärdiga att jag äter kött, Så nu har jag bestämt mig för att faktiskt agera utifrån min moral.

Min tanke är följande: när jag lagar egen mat äter jag helt vegetariskt med undantag för ägg från frigående, ekologiska höns. Jag kommer inte att välja bort mjölkprodukter, trots att jag vet att mjölkkor inte behöver ha det ett dugg bättre än köttkor. Helt enkelt av bekvämlighetsskäl, tyvärr. Jag kommer att äta ost och smör.

När andra lagar mat kommer jag inte att kräva att det är vegetariskt, att inte äta kött och därmed stöda en bransch är mitt val. Däremot tycker jag att exempelvis vilt, där det lilla djuret skuttat runt i det fria helt ovetande att det kommer hamna på min tallrik är okej. Jag kommer inte själv att engagera mig i den typ av matlagning, då jag inte tycker om tanken på att skjuta ett djur, men kan gärna äta om någon bjuder.

Jag kan också tänka mig att äta lokalproducerat kött, där jag vet att djuren haft det bra: typ grannens höns och bybons får. I de fall har jag koll på produktionskedjan, och det känns som att det svarar mot min moral om att djur ska ha det bra. Åter igen, jag kommer inte själv att köpa och tillaga, men gör pappa får i kål på åländskt lammfärs så kommer jag att äta.

Typ så.. Så ja, det här var nu bara ett sätt för mig att bena upp mina tankar kring mitt val och för er som läser att tänka på om ni bjuder mig på middag. Jag föredrar vegetariskt. Det är som med en allergi som inte ger akuta problem, folk föredrar ju när man tillgodoser deras allergi, men det går att äta i värsta fall. Jag föredrar såklart om man tillgodoser min diet, görs det inte så är det bara min moral som får sig en törn, jag kommer att överleva och kan äta det som erbjuds.

Fisk då? Tja, där går min moral emot sig själv. Fisk är djur, men inte gulliga, således har jag inte samma känslor gentemot dem. Klart att inget djur ska lida, och man undrar nog hur odlad fisk faktiskt kan må (dessutom ges de tydligen rätt mycket mediciner som sedan hamnar rakt i havet). Nå problemet är marginellt då jag själv egentligen aldrig lagar mat med fisk, och undviker det generellt på restauranger. Så jag tänker att det kommer lösa sig av sig själv. Ungefär som med vilt och liknande, lagar någon annan så äter jag naturligtvis.

Så hädan efter äter jag bara gurka... :D (läs följande så förstår du skämtet)
 
Mat | |
Upp