Guideböcker

Jag älskar guideböcker!
För mig ska guideböckerna inspirera till mat, kultur och vackra ställen. Det gör en bok bäst genom att ha bilder. Jag är inte den som läser Lonelyplanets gråa luntor och kryssar i vilken restaurang jag ska äta på, utan snarare bläddrar igenom tidningen Vagabond och Eyewitness böcker och ser en vacker plats jag vill besöka. Favoriten är helt klart top 10-böckerna där jag kan kryssa i alla monument jag sett och platser jag besökt.
 
Inför min ABS-resa har jag därför skaffat följande guideböcker från Eyewitness travel: Australien (svenska, 2012), Bali & Lombok (engelska, 2013) och Top 10: Seoul (engelska, 2015).
 
 
Böckerna innehåller kartor, bilder, tips och trix. Just the way I like it! Utgåvorna känns ok, 2012 är ju lite gammalt men eftersom jag sällan använder guideböcker för typ hotell-/restaurangtips och öppettider, så kommer de att fylla sin funktion ändå.
 
Andra liknande förberedelser jag gör är exemplevis att samla tips och idéer i Pinterestmappar, jag följer några Australienkonton på instagram och så ser jag om "Eat, Pray, Love" (vilken ju är den stora anledningen till att jag vill till Bali över huvudtaget) - om och om igen.
Australien, Bali & Seoul, Böcker, Resor | |
Upp