Min politik

En kompis frågade mig vad jag har för värderingar och mål som politiker, här är mitt svar:
 
Tja.. Grunden är förstås medmänsklighet, solidaritet och jämställdhet, det vill säga att stöda utsatta grupper och att jämna ut klyftor. Det är verkligen bottnen till allt jag gör, både som vanlig medmänniska och som politiker (och antagligen som lärare så småningom också).
 
Jag tycker att det är viktigt att ungas möjlighet till att påverka ska stärkas, till exempel genom att utveckla elevråden på Åland och att fortbilda lärarna i elevdemokratiarbete.
 
Jag tycker att hälso- och sjukvård, skola och omsorg ska skötas av kommuner och landskapet. Eftersom jag tror att bolagisering, likt dem man ser i Sverige inom exempelvis äldreomsorgen, inte leder till att alla får samma möjligheter. Det är det mänskliga behovet som ska styra och inte plånboken, eller vinstintressen.
 
Jag tycker att vi ska ha färre kommuner, för att säkerställa servicen till alla. Oavsett om du bor långt från Mariehamn eller granne med stadshuset. Det kommer oundvikligen att innebära färre jobb inom offentlig förvaltning, men därmed också mindre kostnader (och den ekonomiska vinningen är trots allt viktig).
 
Åland behöver inflyttning, eftersom vår befolkning är åldrande (likt övriga Norden).
 
Jag tycker också att det är viktigt att hålla nere avgifter för typ barndagvård och offentlighälsovård, om det sedan ska finansieras med lite högre skatter tycker jag att det är värt det. Jag betalar hellre mer i skatt generellt, än upplever att ett sjukhusbesök kommer att bli för dyrt så att jag väljer att avstå.
 
I frågor om miljö tycker jag verkligen att skolor och andra offentliga arbetsplatser ska ha ekologisk och närproducerad mat. Samt att man jobbar för mer vegetarisk mat. Det är både hälsosamt och viktigt ur miljösynpunkt. Jag tycker att det är viktigt att Åland rör sig mot mer förnybar energi, som vind och sol.
 
Hmm.. sen finns det ju massor mer förstås.. Men nu kanske du får ett litet hum? Det viktigaste är för mig att människor kommer först, och att vi inte bara ska se om våra egna hus utan försöka göra det så bra som möjligt för så många som möjligt.
Politik, Socialdemokrat | |
Upp