Feminist

Den åländska feministiska föreningen Feministparaplyet försöker samla de politiker som är feminister och ställer upp i lagtingsvalet. I deras presentation skulle kandidaterna svara på några frågor. Här är mina svar:

Varför är du feminist?
Jag är feminist för att vi inte lever i ett jämställt samhälle. Dagligen kämpar vi människor mot femininitets- och maskulinitetsnormer. Klassiskt feminina yrken har lägre status och därmed sämre betalt. Skällsord som bög och hora visar att feminina attribut värderas lägre och därmed är någonting dåligt. Män har ett begränsat utrymme för variation i personlighet och uttryck. I heterosexuella relationer är män och kvinnor fortfarande ojämlika – kvinnor, i familjer med barn, stannar i högre grad hemma med barnen och männen är i högre grad huvudförsörjaren. Vi har ett binärt könstänkande och HBTQ-personer riskerar i hög grad diskriminering. Listan kan göras lång…

Vad innebär feminism för dig?
Feminism innebär att jag ser att det finns problem med de rådande normerna och strukturerna. Feminism innebär att jag vill förändra samhället till ett mer jämlikt samhälle, och att jag även försöker göra det. Feminism är därför någonting jag inte kan förstå hur en kan motsätta sig – vem vill leva i ett ojämlikt samhälle?

Vilken är den viktigaste feministiska frågan just nu, enligt dig?
Jag tror att jämställdhetsarbetet börjar med barnen. Om förskolor och grundskolan driver en aktiv genus- och normkritisk pedagogik så tror jag att vi har mycket att vinna.

Vad vill du åstadkomma inom detta område?
Jag vill att pedagoger på olika stadier aktivt fortbildas inom normkritisk pedagogik, för genom att pedagogerna kan se normerna och strukturerna och därmed förhålla sig kritiska till dem så kan de göra mer jämställda val i sitt dagliga arbete och därmed skapa en mer jämställd miljö för barnen. Förhoppningsvis gör allt detta att barnen växer upp med ett mer jämställt sätt.

Har du en feministisk förebild? I så fall vem och varför?
På Åland är det utan tvekan Mia Hanström. Mia är otroligt påläst och kunnig, vid varje samtal med henne lär jag mig otroligt mycket.
I det större perspektivet är Gudrun Schyman en stark förebild. Gudrun är en otrolig talare och även hon fruktansvärt kunnig. Gudrun kan i vilken situation som helst lyfta de feministiska frågorna och övertyga alla om ojämlikhetens orimlighet.

Politik, Socialdemokrat | |
Upp