Skördefesten 2015 - dag 1

Helgen den 18-20 september var det Skördefest på Åland. Då håller gårdar öppet så att vi kan komma dit och se hur det ser ut och köpa lokala produkter. Det finns allt från kött- och mjölkprodukter till grönsaker och blommor och till stickat och sytt. Handarbete och lokalproducerat.
 
Skördefesten är verkligen ett av mina favoritevenemang på Åland. Jag åker runt, på egen hand eller med familj/vänner, och myser, äter gott och köper en massa goda produkter som jag kan göra någonting med senare.
 
I år var jag faktiskt runt på egen hand hela helgen (jag var husvakt så bara katten och jag hemma). Jag delar upp helgen i lite olika inlägg, för jag har så mycket fint att visa!
 
Vi börjar på fredagen. På eftermiddagen åkte jag till gården Cederbergs i Saltvik. Här brukar mina småkusiner med familj sälja framför allt lök och blommor. Ena småkusinen är trädgårdsmästare så hon binder buketter på beställning.
 

Här köpte jag lite rödbetor.
 
Sedan körde jag vidare tillbaka hem till min kommun: Finström. I Svartsmara (en by) finns två gårdar: Marskogens lamm och Karl-Ersgården. Den åländska sammanslutningen av ekologiska odlare: Odlarringen fanns på Marskogen, så där köpte jag gurka till mamma så hon kan lägga in (slurp!).
På gården köpte jag även getost och havtornsmarmelad, och örtsalt till mamma.
 
 
Jag käkade middag på Marskogen - lammsnäcka med typ aioli. Mmmmmm!
 
Det var väldigt blåsigt under kvällen, vinden rev och slet i alla försäljares tält. Vissa hade det bättre i stall och garage.
 
Gårdarna ligger så nära varandra att man enkelt kan promenera emellan. Längs med vägen stod några kor (eller ja, på bilden obviously en tjur).
 
På Karl-Ersgården har de en skulla där olika försäljare samlas, allt från frukt och grönt till bröd, vispgröt och stickat.
 
 
För mig är det otroligt viktigt att hur produkterna presenteras, Skördefesten ska upplevas lantlig, höstig och locka till matglädje.
 
 
På Karl-Ersgården köpte jag en ask vispgröt. För den som inte vet vad vispgröt är så är det enkeltuttryckt mannagrynsgröt med lingong (eller tranbär) som man vispar upp. Serveras med mjölk och kanske socker om det behövs. Tyvärr var den jag köpte ingen hit, för klumpig och seg.. Trist. Jag för göra egen!
 
Som sista stopp på fredagen blev det plåpp åpp-gården Karl-Ers (jag vet, det är samma namn), Södra Finströms byalag ordnade soppstuga och lite försäljning. På den här gården (som är en byagård) har jag haft mitt 25-årskalas och mamma sitt 50-årskalas. Väldigt mysig lokal!
 
Jag kikade på en biodlare som hade en liten honungsslunga på plats, spännande. Men det blev inget köp.
 
Det var allt från den första skördedagen. Många goda produkter, god mat på plats och vackra miljöer. Jag blir alltid lika sugen på att själv vara med och sälja.. Frågan är ju bara vad?
 
På kvällen njöt jag av mina inköp:
 
 
 
Mmmm, i fredags bjöd jag några av tjejerna från klassen på osten och marmeladen.
Ha en fortsatt trevlig helg!
Upp