Skördefesten 2015 - dag 2

Andra dagen på skördefesten var lördagen. Jag skulle jobba på kvällen så gav mig i väg mitt på dagen. Denna gång bar det av till de östra delarna av fasta Åland, kommunen Lumparland.
 
Först möttes jag av trafikkaos - regnandet under gårdagen och under natten hade gjort så att de åkrar som var tänkta att användas som parkering inte gick att köra på. Bilar stod alltså parkerade över allt, längs vägar, på utfarter osv. Jag blev lite nervös för parkering längs vägarna skulle innebära fickparkering vilket jag verkligen inte är bra på och jag blir extra nervös med så mycket folk och bilar runt mig. Men jag körde runt och hittade, tack och lov, en parkering jag kunde backa in på - perfekt!
 
Efter parkeringspersen gick jag upp till gården Lumparby Ollas. Gården har en otroligt fint café i ett gammalt hus på gården, men annars har de famför allt fårprodukter.
 
Ålands fåravelsförening (tror jag att det var) hade uppvisning av vallning med hund.
 
Lite bilar i farten som sagt...
 
Jag promenixade vidare till Utgårds, en gård som jag tror håller på med havtornsprodukter. Lika imponerande varje gång att se de odlade havtornen.. de vilda som jag har plockat är kanske en tredje del av de odlade - och de odlade smakar likväl mycket.
 
På gården höll min restaurangkollega Irene till med sin familj, Irene kränger burgare som hon och hennes sambo gör, sjukt goda och ett måste under Skördefesthelgen.
 
mobilbild
Jag tog min i farten och knatade vidare till nästa gård: Västergårds. Här hade dom grisar och kossor!
 
 
Man kunde ge dessa gullegrisar äppel.
 
Hej hej..
 
Sedan var jag nöjd och åkte till stan för jobb och aw..
Djur, Kultur, Mat, Skördefesten - Öppna gårdar, Turisttips | |
Upp