Löpning

Jag har satt som mål att springa nyårsruset i år, dvs ca. 10km till nyår. Jag började träna på allvar under slutet av våren, och kom ut på ett par intervallpass per vecka. Under sommaren när jag dubbeljobbade blev löparskorna liggande på hyllan, och nu i höst har jag tagit ny fart (ursäkta för alla löparmetaforer). Trots det långa uppehållet i somras sprang jag i slutet av september 5km för första gången.

Och med blodad tand hoppade jag på Kanonloppet (10/10) i sista stund. Emmaus hade en egen grej i samband med Kanonloppet så man kunde springa för dem och för Västsahara (dvs. för att uppmärksamma Marockos ockupation av Västsahara). Jag anmälde mig till det som kallas Ålandsmarschen (som är 22,5km utan tidtagning och placering). Målet var att jogga från start och se hur långt jag orkar. Jag har dock märkt att jag måste ha väldigt tydliga och konkreta mål, så jag bestämde mig för att se hur långt jag skulle komma på 1h. Och det gick över förväntan! Efter 6km joggning kom en vätskestation, då valde jag att stanna för att dricka och sedan sprang jag 2,3km till. Totalt alltså 8,3km joggning. Jag känner mig så jäkla nöjd! Sedan väntade ca. 14km promenad ytterligare.. Det var ingen hit, jag hade bra kunnat vara klar där en del stannade, vid 15km totalt. Gick i mål med gigantiskt skavsår på hälen, vansinnigt dåliga knän och stela ljumskar. Jag kunde typ inte gå på två dagar.. Ni skulle sett mig ta mig upp till mitt sovrum på övervåningen hemma hos föräldrarna, haha.

Nå, med det i bagaget så har det inte blivit någon löpning sedan dess. Första veckan var mitt skavsår för dåligt, och andra hittade jag inte tiden. Men så idag tog jag mig ut på ett intervallpass igen! Det kändes ingenting vid skavsåret, det har läkt fint, lite ont i vänster knä och tyvärr inte den bästa orken. Men nu är jag igång igen efter uppehållet och det känns trots allt roligt!

Min träningsplan ser egentligen ut som följer:
* två intervallpass/vecka (till exempel 1234554321 minuter löpning och 1 minut promenad emellan)
* ett längre pass/vecka

Nu under hösten har jag framför allt kommit ut på mina två intervallpass/vecka, men nu ska jag ta nya tag. Distansen som jag ändå orkade med på Kanonloppet kändes spännande, som att 10km ändå är inom räckhåll.

Här är en bild från när jag gick i mål på Kanonloppet, jag ser glad ut och jag sprang faktiskt sista 100 metrarna men håhåjaja..

Träning | |
Upp